PROGRAMMA MAANDAG

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
09.15 – 09.30 uur | Daguitleg aan leiding
09.30 – 09.45 uur | Inschrijven deelnemende kinderen
09.45 – 10.00 uur | Namen oefen spel
10.00 – 10.15 uur | Dagopening
10.15 – 11.15 uur | Stratego VWS
11.15 – 12.15 uur | Knock-out show 
12.15 – 12.45 uur | Lunchpauze/oefenen dans
12.45 – 14.15 uur | Havenspel
14.15 – 15.30 uur | Coördinatenspel
15.30 – 15.45 uur | Dagafsluiting

NB: Aangegeven tijden zijn richttijden. De spelencommissie kan hiervan afwijken. Bij de spelencommissie van 6-7-8 plannen we geen algemene drinkpauze in. We nemen de ranja mee in de bossen tijdens de spellen, zodat de kinderen naar behoefte kunnen drinken. Het is dus verstandig de bekers van de kinderen mee naar het bos te nemen.

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
Vanaf 09.15 uur is de (hulp)leiding welkom op het Slabroekterrein, tevens is er voor de leiding koffie en thee verkrijgbaar bij de staftent.

09.15 – 09.30 uur | Daguitleg aan leiding
Zorg dat je op tijd bent voor de daguitleg, want ook dat levert de groep punten op.

09.30 – 10.00 uur | Inschrijven deelnemende kinderen/namenspel
Dit jaar zijn de groepjes wederom ingedeeld. Elke dag wordt 1 leiding van elke groep door de spelencommissie aangewezen als ‘hoofdleider’. Deze persoon draagt een duidelijk herkenningsteken voor de ouders. Hij/zij staat bij het hutje. Om exact half 10 krijgt hij/zij de inschrijflijst. Als een kind aanwezig is, wordt bij de juiste dag achter de naam van het kind een ‘X’ gezet. Als ouders nog bijzonderheden te melden hebben, is daar ruimte voor. De groepslijsten lever je voor de dagopening in bij het prutje (PR hutje). Snel na de dagopening krijg je een kopie van de lijst terug. 

Namen oefenspel
Elk ras moet weten wie zijn vrienden zijn! Je krijgt van de spelencommissie een bal, de kinderen zitten of staan met de overige leiding in een kring. De bal wordt telkens naar een kind gegooid die vervolgens zijn naam roept. In een eventuele 2e ronde kan je het spel spelen door de naam te noemen van het kind waar je de bal naar toegooit. Bij het roepen van de verkeerde naam, wordt de bal teruggegooid.

10.00 – 10.15 uur | Dagopening
Als we opgeroepen worden, worden we richting het podium “gebeamd”, op onze eigen opkomsttune van Jeckyll en Hyde > Freefall. Op het podium staat een groot “mysterieuze” apparaat. Het lijkt wel een tijdmachine… maar wie is de persoon die uit de tijdmachine stapt en wat komt hij hier doen??

10.15 – 11.15 uur | Stratego VWS 
Iedere groep krijgt een gelijke stapel met kaartjes waarop een afbeelding staat van rooksignalen, een brief en what’s app in hun eigen kleur. Ieder kind krijgt een willekeurig kaartje van de leiding en gaat het bos is. De kinderen rennen met hun kaartje door het bos en tikken een ander kind. De kaartjes worden onderling vergeleken. Het kind dat verliest geeft het eigen kaartje aan het andere kind. De winnaar brengt het gewonnen kaartje meteen naar de leiding, de verliezer gaat een nieuw kaartje halen bij de leiding. Bij gelijke kaartjes wordt er geruild en gaan de kinderen naar de leiding om het kaartje in te leveren.

– De rooksignalen zijn niet meer van deze tijd, maar is wel sneller zichtbaar dus verslaat de brief (die wordt pas na een aantal dagen bezorgd).

– De brief is een verrassing als deze op je deurmat valt… veel persoonlijker dan het krijgen van een berichtje via what’s app.

– What’s app is helemaal hot, heter dan het kampvuur.

11.15 – 12.15 uur | Knock-out show
Deze knock-out show is er om alle leiding goed te leren kennen. Hoe goed kan de leiding zijn krachten gebruiken? Wie is het meest behendig in het ontwijken van de krachten van de tegenstander? Wie kan het beste klimmen en klauteren of is het slimst en behendigst? Op deze vragen en meer gaan we antwoord krijgen in deze onderlinge strijd. Er zijn twee vakken met daartussen een touw dat, nadat alle kinderen hun favoriet hebben gekozen, door de leiding strak wordt getrokken. De leiding neemt het tegen elkaar op in verschillende spellen. Wie is de beste en wie bluft alleen maar. De kinderen krijgen een strookje met 10 punten daarop, elke keer als ze het fout hebben, wordt het strookje korter. Als je het strookje van een kind hebt afgescheurd gaat deze naar het andere vak. De groep, die de meeste punten overhoudt, wint.

12.15 – 12.45 uur | Lunchpauze
De openingsdans wordt tussendoor per 2 groepen aangeleerd op de tune van Jeckyll en Hyde, Freefall.

12.45 – 14.15 uur | Havenspel
In een afgebakend stuk bos zitten een achttal leiding, zij zijn de leveranciers. De kinderen krijgen de opdracht om diverse spullen in de juiste volgorde op te halen, zonder getikt te worden. Er zijn zowel makkelijke routes waarbij bijvoorbeeld maar 2 havens bezocht hoeven te worden, maar ook moeilijkere missies met bijv. 5 havens. Zie voorbeeld hieronder: Kind 1 moet eerst op zoek naar haven 3 en laat het daar perforeren (ieder andere haven kan niet, de leveranciers zien dit aan het eerstvolgende lege vakje op de kaart) en mag daarna naar haven 1, enz enz. Kind 2 moet eerst haven 6 weet te bereiken en daarna haven 1. 

Een vol kaartje kunnen ze inleveren bij de eigen leiding waar weer een nieuw kaartje gehaald kan worden. De groep die uiteindelijk de meeste volle kaarten heeft veroverd, wint het spel. Om het spel spannender te maken zijn er tikkers (lopende leiding) die de kinderen kunnen aftikken. Word je getikt, moet je je routekaartje inleveren.

14.15 – 15.30 uur | Coördinatenspel
De kinderen krijgen een blad met daarop verschillende coördinaten, deze typ je in op Google maps. Aangekomen op het aangegeven punt vind je 1 letter of aanwijzing. Deze heb je aan het eind nodig om tot een oplossing te komen… Wie loopt de kortste route, snapt het spel het snelst en wint dit spel??

15.45 – 16.00 uur | Dagafsluiting
Met onze tune worden de kinderen al dansend naar het hoofdpodium geteleporteerd. Na de dagafsluiting gaat iedereen terug naar het eigen terrein en daar worden de kinderen opgehaald door hun ouders. Zorgen jullie ervoor dat het terrein opgeruimd is (ook dit levert punten op) en dat je de ‘tips en tops’-lijst in je eigen brievenbus stopt? Ook de gewonnen en overgebleven kaartjes worden in de brievenbus ingeleverd. De spelencommissie verzamelt deze aan het einde van de dag en werkt het scorebord bij.


PROGRAMMA DINSDAG

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
09.15 – 09.30 uur | Daguitleg aan leiding
09.30 – 09.45 uur | Inschrijven deelnemende kinderen/rode draadspelen
09.45 – 10.00 uur | Dagopening
10.00 – 11.15 uur | Hutten bouwen
11.15 – 12.30 uur | Tijdrovende jacht
12.30 – 13.15 uur | Lunchpauze
13.15 – 15.00 uur | Spellenmix
15.00 – 15.45 uur | Quatro trefbal
15.45 – 16.00 uur | Dagafsluiting

19.30 – 22.00 uur | Spooktocht Avond-avontuur op Slabroek

NB: Aangegeven tijden zijn richttijden. De spelencommissie kan hiervan afwijken. Bij de spelencommissie van 6-7-8 plannen we geen algemene drinkpauze in. We nemen de ranja mee in de bossen tijdens de spellen, zodat de kinderen naar behoefte kunnen drinken. Het is dus verstandig de bekers van de kinderen mee naar het bos te nemen.

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
Vanaf 09.15 uur is de (hulp)leiding welkom op het Slabroekterrein, tevens is er voor de leiding koffie en thee verkrijgbaar bij de staftent.

09.15 – 09.30 uur | Daguitleg aan leiding
Zorg dat je op tijd bent voor de daguitleg, want ook dat levert de groep punten op.

09.30 – 09.45 uur | Inschrijven deelnemende kinderen/rode draadspelen
Dit jaar zijn de groepjes wederom ingedeeld. Elke dag wordt 1 leiding van elke groep door de spelencommissie aangewezen als ‘hoofdleider’. Deze persoon draagt een duidelijk herkenningsteken voor de ouders. Hij/zij staat bij het hutje. Om exact half 10 krijgt hij/zij de inschrijflijst. Als een kind aanwezig is, wordt bij de juiste dag achter de naam van het kind een ‘X’ gezet. Als ouders nog bijzonderheden te melden hebben, is daar ruimte voor. De groepslijsten lever je voor de dagopening in bij het prutje (PR hutje). Snel na de dagopening krijg je een kopie van de lijst terug. 09.45 – 10.00 uur Namen oefenspel (eigen terrein) Elk ras moet weten wie zijn vrienden zijn! Je krijgt van de spelencommissie een bal, de kinderen zitten of staan met de overige leiding in een kring. De bal wordt telkens naar een kind gegooid die vervolgens zijn naam roept. In een eventuele 2e ronde kan je het spel spelen door de naam te noemen van het kind waar je de bal naar toegooit. Bij het roepen van de verkeerde naam, wordt de bal teruggegooid.

Rode draadspelen:
Verschillende keren deze week komen de rode draadspelen aan bod. Dit zijn steeds 4 dezelfde spelen, waar de kinderen punten mee kunnen verzamelen. Elk spel wordt per keer gespeeld door 2 groepen. Bij het scorebord hangt een overzicht, waarop de kinderen kunnen zien bij welk spel ze verwacht worden. De leiding houdt de punten bij en geeft dit door aan de spelencommissie. De rode draadspelen bestaan uit de volgende onderdelen:

* Klok gooien
– De spelers stellen zich op in 2 rijen… De bedoeling is dat de kinderen om de beurt 3 pijlen gooien. Welke groep gooit de meeste punten? Die groep krijgt een punt.

* Door de tijd
– Er staan 2 palen met ‘tijdringen” op het veld. Kwestie van snel en tactisch spelen; bal snel terug naar eigen groep brengen. Welke groep scoort de meeste punten door de bal door de ring te werpen. De winnaar krijgt een punt.

* Op-tijd-bekerstampertje
– Binnen een veld staan 20 kinderen (helft van iedere groep) met een blinddoek om. De andere kinderen staan rondom het veld. Zij gaan ervoor zorgen dat de kinderen binnen het veld de bekers van de tegenstander kapot trappen door aanwijzingen te geven. Het makkelijkst is om duo’s te maken. De groep die uiteindelijk de meeste hele bekers heeft staan wint het spel en krijgt een punt.

* Tijdloop
– Een estafette met pingpongballen. Verdeel de kinderen in twee teams. Het eerste kind van het team krijgt een lepel met een pingpongbal erop. Met deze lepel moeten ze een parcours lopen en weer terug naar de startlijn. Dan volgt het tweede kind, etc… Het team dat als eerste klaar is, heeft gewonnen.

09.45 – 10.00 uur | Dagopening
Als we opgeroepen worden, gaan we swingend op onze eigen opkomsttune van Jeckyll en Hyde > Freefall naar het podium. Er lijkt iets mis met de tijdmachine… hij kan niet meer reizen naar het verleden. Maar ook de toekomst lijkt een probleem en waarom sluit de deur niet? Kunnen de kinderen van 678 er vandaag voor zorgen dat de juiste onderdelen gevonden worden om de machine op tijd te repareren??

10.00 – 11.15 uur | Hutten bouwen
In de avonduren wordt er een spannende tocht gelopen… Durf jij het ook aan?? Bouw met je groep een schuilhut voor de wonderlijke durfallen van vanavond. Welke schuilhut wordt het mooist? En in welke schuilhut kunnen de durfallen het best op schuilen voor de tegenstander?

11.15 – 12.30 uur | Tijdrovende jacht
De kinderen gaan op zoek naar de plaatsen waar de verschillende “tijdmeters” zich verstoppen. De kinderen krijgen ieder een kaartje met daarop 12 “tijdmeters”. Ze moeten als eerste post de tijdmeter links boven vinden en dan de tijdmeter die (horizontaal of verticaal) aansluit aan de eerder gevonden tijdmeter. Bij elke variant van de tijdsaanduiding wordt het kaartje afgetekend. Welke groep vindt de meeste tijdmeters en kan de meeste volle kaarten inleveren?

12.30 – 13.15 uur | Lunchpauze

13.15 – 15.00 uur | Spellenmix
In het bos verspreidt staan 20 personen met een klein spelletje en kaartjes met materialen welke bij jou speelkaart passen. Bij elk spel kunnen de kinderen tegen elkaar strijden. Bij winst krijgen ze een willekeurig stuk gereedschap behorend tot een bepaald beroep. Als je meerdere gereedschappen hebt ga je naar je leiding om deze op de kaart te plakken. Heb je gereedschappen of materialen die niet op je kaart staan? Probeer deze dan te ruilen met andere kinderen die in het bos rennen. De volgende beroepen zijn er; timmerman, elektricien, loodgieter en uitvinder.

Elke volle kaart levert punten op. Welke groep levert de meeste volle kaarten in? Let op: dit spel wordt tegelijk met de kinderen van spelencommissie 4-5 gespeeld. Kinderen van groep 6-7-8 strijden tegen elkaar en de kinderen van 4-5 tegen elkaar. De groep/ spelencommissie is te herkennen aan de kleur kaart die ze bij zich dragen.

15.00 – 15.45 uur | Quatro trefbal
Het veld wordt verdeeld in 4 vakken en 4 teams. Je mag niet in het vak van je tegenstander komen. Deze 4 teams moeten tegen elkaar strijden, ze moeten ze zoveel mogelijk mensen van de tegenstander af zien te gooien met de zogenaamde foamballen. Als je geraakt wordt ga je in het midden staan (het af-vak). Als de voor afgesproken tijd om is is het spel is afgelopen en worden de overgebleven kinderen geteld. Welke groep heeft nog de meeste kinderen in het eigen vak? De winnende groep krijgt een punt.

15.45 – 16.00 uur | Dagafsluiting
Op onze tune gaan de kinderen swingend het hoofdpodium. Na de dagafsluiting gaat iedereen terug het eigen terrein en daar worden de kinderen opgehaald door hun ouders. Zorgen jullie ervoor dat het terrein leeg is (ook dit levert punten op) en dat je de ‘tips en tops’-lijst in de brievenbus stopt? Ook de gewonnen en overgebleven kaartjes worden in de brievenbus ingeleverd. De spelencommissie verzamelt deze aan het einde van de dag en werkt het scorebord bij.

19.30 – 22.00 uur | Spooktocht
In de avonduren gaan we…. Dit is een grote verrassing.


PROGRAMMA WOENSDAG

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
09.15 – 09.30 uur | Leiding uitleg geven punten telling
09.30 – 09.45 uur | Inschrijven deelnemende kinderen
09.45 – 10.00 uur | Dagopening
10.00 – 11.00 uur | 1e ronde Waterspelen (3 spellen)
11.00 – 11.15 uur | Drinkpauze
11.15 – 12.15 uur | 2e ronde Waterspelen (3 spellen)
12.15 – 12.45 uur | Lunchen
12.45 – 13.45 uur | 3e ronde waterspelen (3 spellen)
13.45 – 14.00 uur | Drinkpauze
14.00 – 15.00 uur | 4e ronde waterspelen (3 spellen)
15.15 – 16.00 uur | IJsje, schuimbad en omkleden 

NB: Aangegeven tijden zijn richttijden. Er is een spelschema en er wordt centraal gewisseld.

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
Vanaf 09.00 uur is het Slabroekterrein open en vanaf 09.15 uur is er voor de leiding koffie en thee verkrijgbaar bij de staftent. Zorg dat je op tijd bent, want ook dat levert de groep punten op.

09.30 – 09.45 uur | Inschrijven en omkleden deelnemende kinderen
Dit jaar zijn de groepjes weer ingedeeld en zal de inschrijving dus verlopen zoals vorig jaar, namelijk: De hoofdleider staat bij het eigen hutje en krijgt om exact half 10 de inschrijflijst. Als een kind aanwezig is, wordt bij de juiste dag achter de naam van het kind een ‘X’ gezet. Als ouders nog bijzonderheden te melden hebben, is daar ruimte voor. De groepslijsten lever je vóór de dagopening in bij een spelencommissielid. Snel na de dagopening krijg je deze weer terug.

09.45 – 10.00 uur | Dagopening
Als we opgeroepen worden, gaan we met onze eigen opkomsttune naar het podium.

10.00 – 11.00 uur | 1e ronde Waterspelen
Iedere groep krijgt een mapje mee met daarin een spelschema, de uitleg van de waterspelen en een plattegrond waar alle spelen te vinden zijn. Ook krijgt elke groep een tas of vuilniszak waarin alle handdoeken e.d. verzameld kunnen worden. Door middel van een centraal signaal wordt er gewisseld. Loop dan snel naar het volgende spel, zodat je meteen kan starten met het spel, als er twee groepen aanwezig zijn. Let goed op dat de kinderen alles meenemen, als je naar een nieuw spel verhuist. De uitleg van de spellen krijg je op de dag zelf. In totaal zijn er 12 waterspelen verspreid over het terrein. Al deze spelletjes zijn te herkennen aan het nummer dat bij het spel staat. Bij het spel staat iemand die het spel uit zal leggen en kan een eventuele uitslag van de spelen noteren in de laatste kolom van het spelschema dat elke groep heeft. Aan de hand van het roulatieschema, dat ook in het mapje zit, ga je in een bepaalde volgorde de waterspelletjes af. Het schema is zo gemaakt dat je telkens tegen een andere groep speelt. Let op: een spel gewonnen is 2 punten, verloren is 0 punten en een gelijkspel is 1 punt.

11.00 – 11.15 uur | Drinkpauze
We drinken bij onze eigen hutjes. Op ons eigen terrein wordt centraal de ranja neergezet. Eén leider van elke groep haalt daar 2 kannetjes ranja. We schenken op een plaats, die iets van het groepje af ligt om minder last te krijgen van ongedierte. Na afloop worden de kannetjes daar teruggebracht.

11.15 – 12.15 uur | 2e ronde waterspelen
We gaan beginnen met het vervolg van de Waterspelen. Zorg dat je groep weer op tijd klaar is om naar het volgende spel te gaan.

12.15 – 12.45 uur | Lunchpauze
We eten lekker bij onze eigen hutjes. Op ons eigen terrein wordt centraal de ranja neergezet. Eén leider van elke groep haalt daar 2 kannetjes ranja. We schenken op een plaats, die iets van het groepje af ligt om minder last te krijgen van ongedierte. Na afloop worden de kannetjes op deze centrale plek teruggebracht.

12.45 – 13.45 uur | 3e ronde Waterspelen
We gaan beginnen met het vervolg van de Waterspelen. Zorg dat je groep weer op tijd gereed is om naar het volgende spel te gaan.

13.45 – 14.00 uur | Drinkpauze
We drinken weer bij onze eigen huisjes Op ons eigen terrein wordt centraal de ranja neergezet. Eén leider van elke groep haalt daar weer 2 kannetjes ranja. We schenken op een plaats, die iets van het groepje af ligt om minder last te krijgen van ongedierte. Na afloop worden de kannetjes weer op deze centrale plek terug gebracht.

14.00 – 15.00 uur | 4e ronde waterspelen
We gaan beginnen met het vervolg van de Waterspelen. Zorg dat je groep weer op tijd gereed is om naar het volgende spel te gaan.

15.15 – 16.00 uur | IJsje, schuimbad en omkleden
De brandweer zorgt ook dit jaar weer voor een schuimbad. Allereerst gaat groep 1-2-3 in het schuim, daarna groep 4-5, en daarna groep 6-7-8. Precieze tijden zijn moeilijk aan te geven. Volg de instructies van de organisatie op. De groepen die moeten wachten, worden beziggehouden en zullen een verkoelende traktatie krijgen. Vandaag is er geen dagafsluiting. Als de kinderen omgekleed zijn en hun ouders er zijn, mogen ze naar huis. Zorgen jullie dat iedereen de eigen spulletjes meeneemt, het terrein netjes wordt achtergelaten en je de ingevulde ‘tips-en-tops’-lijst afgeeft bij de spelencommissie?

NB. Als er voorwerpen gedurende de dag gevonden worden, zullen deze bij de uitgang tentoon gespreid worden. Wijs kinderen en ouders daar op. Niet opgehaalde spullen zullen er de volgende dag ook liggen.


PROGRAMMA DONDERDAG

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
09.15 – 09.30 uur | Daguitleg aan leiding
09.30 – 09.45 uur | Inschrijven deelnemende kinderen/rode draadspelen
09.45 – 10.00 uur | Dagopening
10.00 – 11.00 uur | Betoverend doolhof
11.00 – 12.30 uur | Klassiek stratego
12.30 – 13.15 uur | Lunchpauze 
13.00 – 14.00 uur | Overlopertje
14.30 – 15.45 uur | Escapespel
15.45 – 16.00 uur | Dagafsluiting

NB: Aangegeven tijden zijn richttijden. De spelencommissie kan hiervan afwijken. Bij de spelencommissie van 6-7-8 plannen we geen algemene drinkpauze in. We nemen de ranja mee in de bossen tijdens de spellen, zodat de kinderen naar behoefte kunnen drinken. Het is dus verstandig de bekers van de kinderen mee naar het bos te nemen.

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
Vanaf 09.15 uur is de (hulp)leiding welkom op het Slabroekterrein, tevens is er voor de leiding koffie en thee verkrijgbaar bij de staftent.

09.15 – 09.30 uur | Daguitleg aan leiding
Zorg dat je op tijd bent voor de daguitleg, want ook dat levert de groep punten op.

09.30 – 09.45 uur | Inschrijven deelnemende kinderen/rode draadspelen
Dit jaar zijn de groepjes wederom ingedeeld. Elke dag wordt 1 leiding van elke groep door de spelencommissie aangewezen als ‘hoofdleider’. Deze persoon draagt een duidelijk herkenningsteken voor de ouders. Hij/zij staat bij het hutje. Om exact half 10 krijgt hij/zij de inschrijflijst. Als een kind aanwezig is, wordt bij de juiste dag achter de naam van het kind een ‘X’ gezet. Als ouders nog bijzonderheden te melden hebben, is daar ruimte voor. De groepslijsten lever je voor de dagopening in bij het prutje (PR hutje). Snel na de dagopening krijg je een kopie van de lijst terug. 09.45 – 10.00 uur Namen oefenspel (eigen terrein) Elk ras moet weten wie zijn vrienden zijn! Je krijgt van de spelencommissie een bal, de kinderen zitten of staan met de overige leiding in een kring. De bal wordt telkens naar een kind gegooid die vervolgens zijn naam roept. In een eventuele 2e ronde kan je het spel spelen door de naam te noemen van het kind waar je de bal naar toegooit. Bij het roepen van de verkeerde naam, wordt de bal teruggegooid.

Rode draadspelen:
Verschillende keren deze week komen de rode draadspelen aan bod. Dit zijn steeds 4 dezelfde spelen, waar de kinderen punten mee kunnen verzamelen. Elk spel wordt per keer gespeeld door 2 groepen. Bij het scorebord hangt een overzicht, waarop de kinderen kunnen zien bij welk spel ze verwacht worden. De leiding houdt de punten bij en geeft dit door aan de spelencommissie. De rode draadspelen bestaan uit de volgende onderdelen: Klok gooien, Door de tijd, Op-tijd-bekerstampertje, Tijdloop. De uitleg van de spellen staan bij de dinsdagmorgen uitgelegd.

09.45 – 10.00 uur | Dagopening
Als we opgeroepen worden, gaan we “beamend” op onze eigen opkomsttune van Freefall van Jeckyll en Hyde richting het podium. Gelukkig is al het water weggedragen en verdampt. Maar het lijkt erop dat de tijdmachine toch kortsluiting heeft gemaakt. We hebben jullie vandaag nog hard om dit klusje te fiksen.

10.00 – 11.00 uur | Betoverend doolhof
Op elke splitsing of kruising hangt een vraag. Zorg dat je tegenover de vraag gaat staan om in de juiste richting te lopen nadat je het antwoord hebt gegeven. Als je alle vragen goed hebt… kom je bij de juiste persoon uit. Bij een fout antwoord blijf je in het doolhof ronddolen.

11.00 – 12.30 uur | Klassiek stratego
Elke groep heeft een stapel kaartjes met allerlei verschillende professoren. De professoren op volgorde van hoog naar laag: J. Oker, H. Tsjie, Dr Anders, T. Wijfels, GE. Flipt, R. Akker, A. Buis, Arie Lext, Olaf Bek, A de Laar, K. Lungel, Ed ter Bak.

Er is een uitzondering in het spel, namelijk; Professor J. Oker wint van iedereen behalve van Ed ter Bak (die kan namelijk heel vervelende uitvindingen maken en zo iedereen het leven zuur maken). 

Probeer samen met je groepje een zo goed mogelijke techniek te bepalen. Het doel is om zo veel mogelijk kaartjes te winnen. Als je iemand hebt getikt kijken jullie samen naar welk kaartje jullie hebben. Het getal wordt vergeleken. Diegene met het hoogste kaartje wint en krijgt het kaartje van de verliezer, op de uitzondering na. Als je hetzelfde getal hebt als diegene die je getikt hebt ruil je het kaartje.

Belangrijke spelregel: Ieder kind mag maar met één kaartje in het spel zijn. Dus als je een kaartje van iemand anders hebt gewonnen breng je deze eerst terug naar de leiding, voordat je weer verder gaat met tikken. Op de paden of binnen 10 meter bij je groepsleiding mag er niet getikt worden.

12.30 – 13.00 uur | Lunchpauze

13.00 – 14.00 uur | Overlopertje
Het speelvlak wordt verdeeld in een start en finishlijn. In het midden gaan een aantal personen begeleiding staan (tikkers). De kinderen moeten volgens een bepaalde opdracht aan de overkant (finish) komen. De groep die de meeste kinderen over houdt wint.

14.00 – 15.45 uur | Escapespel
In dit spel zul je door middel van diverse puzzels, spelletjes en raadsels een uitweg zien te vinden. Kan jij goed puzzelen, raadsels oplossen en verbanden leggen? Kan jij goed samenwerken? Durf jij de uitdaging aan te gaan… dan ben je met jouw groepje wellicht het snelst bij de uiteindelijke ontsnapping.

15.45 – 16.00 uur | Dagafsluiting
Op onze tune van Jeckyll en Hyde gaan de kinderen “beamend” naar het hoofdpodium. Na de dagafsluiting gaat iedereen terug naar het eigen terrein en daar worden de kinderen opgehaald door hun ouders. Zorgen jullie dat het terrein leeg is (ook dit levert punten op) en dat je de ‘tips en tops’-lijst in de brievenbus stopt. Ook de gewonnen en overgebleven kaartjes worden in de brievenbus ingeleverd. De spelencommissie verzamelt deze aan het einde van de dag en werkt het scorebord bij.


PROGRAMMA VRIJDAG

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
09.15 – 09.30 uur | Daguitleg aan leiding
09.30 – 09.45 uur | Inschrijven deelnemende kinderen/rode draadspelen
09.45 – 10.00 uur | Dagopening
10.00 – 12.15 uur | Handelspel
12.15 – 13.00 uur | Lunchpauze en prijsuitreiking
13.00 – 14.00 uur | Weekafsluiting

NB: Aangegeven tijden zijn richttijden. De spelencommissie kan hiervan afwijken. Bij de spelencommissie van 6-7-8 plannen we geen algemene drinkpauze in. We nemen de ranja mee in de bossen tijdens de spellen, zodat de kinderen naar behoefte kunnen drinken. Het is dus verstandig de bekers van de kinderen mee naar het bos te nemen.

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
Vanaf 09.15 uur is de (hulp)leiding welkom op het Slabroekterrein, tevens is er voor de leiding koffie en thee verkrijgbaar bij de staftent.

09.15 – 09.30 uur | Daguitleg aan leiding
Zorg dat je op tijd bent voor de daguitleg, want ook dat levert de groep punten op.

09.30 – 09.45 uur | Inschrijven deelnemende kinderen/rode draadspelen
Dit jaar zijn de groepjes wederom ingedeeld. Elke dag wordt 1 leiding van elke groep door de spelencommissie aangewezen als ‘hoofdleider’. Deze persoon draagt een duidelijk herkenningsteken voor de ouders. Hij/zij staat bij het hutje. Om exact half 10 krijgt hij/zij de inschrijflijst. Als een kind aanwezig is, wordt bij de juiste dag achter de naam van het kind een ‘X’ gezet. Als ouders nog bijzonderheden te melden hebben, is daar ruimte voor. De groepslijsten lever je voor de dagopening in bij het prutje (PR hutje). Snel na de dagopening krijg je een kopie van de lijst terug. 09.45 – 10.00 uur Namen oefenspel (eigen terrein) Elk ras moet weten wie zijn vrienden zijn! Je krijgt van de spelencommissie een bal, de kinderen zitten of staan met de overige leiding in een kring. De bal wordt telkens naar een kind gegooid die vervolgens zijn naam roept. In een eventuele 2e ronde kan je het spel spelen door de naam te noemen van het kind waar je de bal naar toegooit. Bij het roepen van de verkeerde naam, wordt de bal teruggegooid.

Rode draadspelen:
Verschillende keren deze week komen de rode draadspelen aan bod. Dit zijn steeds 4 dezelfde spelen, waar de kinderen punten mee kunnen verzamelen. Elk spel wordt per keer gespeeld door 2 groepen. Bij het scorebord hangt een overzicht, waarop de kinderen kunnen zien bij welk spel ze verwacht worden. De leiding houdt de punten bij en geeft dit door aan de spelencommissie. De rode draadspelen bestaan uit de volgende onderdelen: Klok gooien, Door de tijd, Op-tijd-bekerstampertje, Tijdloop. De uitleg van de spellen staan bij de dinsdagmorgen uitgelegd.

09.45 – 10.00 uur | Dagopening
Als we opgeroepen worden, gaan we op onze eigen opkomsttune van Jeckyll en Hyde al strijdend naar het podium. Het zit vandaag niet mee, vluchten lijkt de enige oplossing. Of hebben we op tijd een tegenmiddel??

10.00 – 12.15 uur | Handelspel
In de bossen lopen 4 handelaren rond, zij verkopen verschillende producten die kunnen bijdragen aan jouw eigen groepsprestatie. De prijzen verschillen nogal en zijn afhankelijk van vraag en aanbod. Bijvoorbeeld: één handelaar verkoopt potjes met bepaalde stoffen, bijv stenen, als we beginnen heeft hij/zij 80 potjes, die kosten dan 1 munt. Naarmate er meer verkocht zijn, gaat de prijs omhoog, dus op het moment dat de held minder dan 60 potjes heeft, wordt de prijs 2 munten, bij minder dan 40 potjes 3 munten en bij minder dan 20 potjes 4 munten. Een andere handelaar verkoopt parels en geen potjes stenen. Jij kunt de handelaar jouw potje stenen verkopen. De handelaar betaalt hier 4 munten voor zolang hij/zij minder dan 20 potjes bezit, 3 munten als het er minder dan 40 zijn, 2 munten als het er minder dan 60 zijn en 1 munt als het er meer dan 60 zijn. Voor de kinderen is het dus zaak goedkoop in te kopen en met winst te verkopen.

Midden in het bos is een bank, daar kun je je munten naar toebrengen. Dit mag als je meer dan 5 munten op zak hebt. Je team krijgt dan één punt per 5 munten, die op de rekening van jouw groep komt. Van elke 5 munten, ontvang je weer 2 munten terug, zodat je kunt blijven spelen.

Let op: als je meer dan 2 munten hebt, kun je beroofd worden door een groep stropers. Bij een overval moet je al je munten laten zien en zal de stroper jou 2 munten laten houden. De stropers mogen fouilleren, als blijkt dat je munten achter houdt, mogen ze alles op 1 munt na afpakken. Stropers zijn ook koerier en brengen munten van de bank naar de handelaren.

Naast de bank is een snoepwinkel gevestigd. Voor de kinderen de keuze met de munten iets lekkers voor zichzelf te kopen of sparen voor punten voor de groep. De groep die aan het einde van het spel de meeste munten op de bank heeft staan, wint.

12.15 – 13.00 uur | Lunchpauze en de Prijsuitreiking

13.00 – 14.00 uur | Weekafsluiting
Deze week wordt op spectaculaire wijze afgesloten… de vraag is nog hoe??