Programma maandag

10.15 – 11.30 uur Wie wat welke deur?

Er is een puzzel van een deur, deze puzzel bestaat uit 8 stukken. Iedere groep krijgt kaartjes met verschillende stukjes van de puzzel. Elke groep heeft een andere kleur en probeert zoveel mogelijk complete puzzels van andere kleuren te maken. De groep met de meeste complete puzzels van 8 verschillende kleuren is de winnaar.
De leiding zit op een vaste plaats in het bos of op een bospad. De kinderen krijgen allemaal een staartje en een willekeurig puzzelstuk van jullie eigen kleur.
De kinderen kunnen alleen een puzzelstuk van een ander kind te pakken krijgen als ze het staartje van de ander uit de broek trekken. Als het puzzelstuk afgegeven is, krijgt het kind het staartje terug en gaat naar zijn/ haar leiding om een nieuw puzzelstuk te halen. Het kind dat het puzzelstuk veroverd heeft, brengt het puzzelstuk meteen naar zijn/ haar leiding. Het kind mag maar 1 puzzelstuk veroveren. Als je er 1 veroverd hebt loop dan met het puzzelstuk in de lucht zodat anderen zien dat je niet getikt kunt worden. De spelencommissie loopt rond om de hele puzzels te tellen en het aantal te noteren.

11.30 – 12.15 uur Dromendans

Gedurende ongeveer 45 minuten gaan we met alle kinderen van 4-5 ons dansje aanleren en oefenen. Zodat we aan het einde van de dag met een geweldig dansje naar het podium kunnen lopen.

12.15 – 12.45 uur Lunchpauze

Jullie gaan eten bij je eigen terrein. Tijdens deze pauze kan er extra ranja worden gehaald bij de ranja tent. Zorg ervoor dat je genoeg ranja hebt om na de pauze meteen weer door te kunnen gaan naar het volgende spel.

12.45 – 13.30 uur Wat weten de Bomen?

Tijdens dit spel hangen er verschillende vragen in het bos. Het is de bedoeling dat je deze vragen gaat zoeken en het antwoord hiervan gaat onthouden. Zodra je dit antwoord weet ga je naar je leiding toe en vertel je het antwoord let goed op de letter die voor het antwoord staat.
Op het einde van het spel als de spelencommissie het eindsignaal geeft kan de leiding van je groep nog wat extra punten voor jullie verzamelen. Ze mogen de vragen zoeken en van de boom af halen. Hoe meer vragen er gevonden worden en er ingeleverd bij de spelencommissie door je eigen leiding hoe meer punten je kan verdienen.

13.30 – 15.30 uur Knutsel Kwartet

Om ons terrein nog mooier te maken, gaan we verschillende activiteiten doen om dit te kunnen realiseren. Dit is onder andere :

– Versier je eigen deur met verf
Jullie mogen jullie eigen deur beschilderen, dit betekend dus dat jullie niet het huisje mogen schilderen. Natuurlijk krijgen jullie je eigen naambordje voor de deur. Deze mogen zo mooi als maar kan beschilderd worden door jullie. Let op jullie mogen maar 1 kleur gebruiken en zwart met wit. Zo kun je allemaal verschillende tinten maken van de kleur die bij jullie deur hoort. Maak er iets moois van en misschien winnen jullie er wel iets mee.

– Volley Bal
Het veld wordt in 2 delen verdeelt. Elk deel komt 1 groep te staan. Het is de bedoeling dat de bal zo lang mogelijk in de lucht blijft en in het andere veld op de grond valt. Zodra deze valt krijgt het team 1 punt. Wie op het einde van het spel de meeste punten heeft, heeft gewonnen. Het is niet de bedoeling om andere kinderen af te gooien. De bal moet met 2 handen in de lucht gehouden worden.

– Planking Estafette
Het is de bedoeling dat ieder kind op handen en voeten gaat staan met de buik naar beneden. Je maakt een lange rij door alle kinderen achter elkaar te zetten met de heupen tegen elkaar. Het voorste kind rolt een bal onder de lange rij door en sluit vooraan in de rij aan. Het achterste kind neemt de bal weer mee naar voren en gooit de bal weer door de lange rij kinderen. Welke rij met kinderen in als eerste over de streep

– Kranten meppertje + Ranja pauze
Tijdens dit spel gaan alle kindjes in een kring zitten. Het is de bedoeling dat 1 kind een naam roept. In het midden van de kring staat iemand met een krant. Zodra de naam vertelt wordt loop je naar diegene toe en tik je hem aan met de krant. Zodra deze aangetikt wordt verwissel je van plaats. Heb je voordat de kranten tikker er is een andere naam gezegd ben je veilig. Probeer zo snel mogelijk de namen van je team genoten te weten te komen, zo win je het spel.
Ieder spel wordt door 2 groepen tegelijker tijd gespeeld. Ieder spel duurt ongeveer 30 minuten.

15.30 – 15.45 uur Terug lopen naar het eigen terrein

Deze tijd hebben we om terug te gaan naar het veld voor de dag afsluiting.

15.45 – 16.00 uur Dag afsluiting

Zorgen jullie er met de kinderen voor dat het terrein opgeruimd is en dat je de ‘tips- en tops lijst’ afgeeft bij de spelencommissie? Met onze tune gaan de kinderen al dansend naar het hoofdpodium voor de dag afsluiting. Na de dag afsluiting gaat iedereen terug naar hun huisje, waar de ouders de kinderen kunnen ophalen.


Programma dinsdag

10.00 – 11.30 uur Paddenstoel Dier Jager

Iedere groep krijgt een stapel kaartjes met afbeeldingen van een jager een dier en een paddenstoel. Ieder kind krijgt een kaartje per keer en gaat het bos in. Als een kind wordt getikt, kijken ze samen wie er wint. Paddenstoel wint Jager. Jager wint van het dier en het dier wint van de paddenstoel. Paddenstoel maakt de jager ziek. Jager jaagt op het dier. Het dier eet de paddenstoel op.
Het kind dat wint, krijgt het kaartje van de ander en brengt die naar zijn/haar leiding toe. Het kind dat verliest, geeft zijn kaartje af aan de ander en gaat terug naar zijn/haar leiding om een nieuw kaartje te halen. Hebben ze beide dezelfde afbeelding, wint er niemand en lopen ze beide verder. Je mag maar 1 kaartje tegelijk veroveren. Heb je een kaartje veroverd loop dan met 2 kaartjes in de lucht terug naar je leiding dan kan je ook niet getikt worden.

11.30 – 12.00 uur Lopen naar Veld 3

We lopen met zijn alle samen naar veld 3 toe. We komen langs de toiletten en de ranjabar. Maak hier gebruik van en neem 3 kannetjes ranja mee.

12.00 – 13.15 uur Hutten bouwen

Jullie gaan per groepje jullie eigen hut bouwen. Er is touw en een schaar beschikbaar.

12.00 – 13.15 uur Lunchpauze

Jullie gaan eten op veld 3. Tijdens deze pauze kan er extra ranja worden gehaald bij de ranja tent. Ben je klaar met eten mag je natuurlijk verder bouwen aan je hut.

13.15 – 14.30 uur Rooftocht

In het bos zijn 2 plekken waar een grote partij blokken ligt. Deze wordt bewaakt door 4 bewakers (onpartijdige leiding).Dit zijn de bewakers en kunnen kinderen alleen tikken als ze een blok in hun hand hebben. Worden de kinderen getikt terwijl ze blok vast hebben moeten zijn het blok en hun leven (lintje)inleveren. Laten zij het blok op tijd los dan neemt de bewaker genoegen met het stuk blok en laat het kind verder met rust. Het is de bedoeling dat de kinderen zoveel mogelijk blokken weten te pakken.
De groepen zitten verdeeld over het bospad. Elk kind krijgt een lintje en doet deze om. Elk lintje staat voor 1 leven. Je kunt je leven alleen verliezen als je een blok vasthoud en je word getikt. Laat je het blok op tijd los dan hoef je geen leven in te leveren. Speel goed samen en probeer zo veel mogelijk blokken te pakken. Elke groep heeft enkele levens extra. Zijn de levens op kunnen de kinderen niet meer mee doen dus ben zuinig op je levens. De groep met de meeste blokken die wint.

14.30 – 15.15 uur Ren je rot

Alle groepjes gaan in een rij staan. Het eerste kind van ieder groepje krijgt een opdracht. Dit kan bijvoorbeeld zijn wie het snelste aan de overkant kan komen hinkend. Welke kind als eerste aan de overkant is krijgt een turfje. Aan het einde van dit spel kijken we welke groep de meeste turfjes heeft. Wie de meeste turfjes heeft die wint dit spel.

15.15 – 15.45 uur Terug lopen naar het hoofdveld

Vanuit veld 3 lopen we in een lange slinger terug naar het hoofdveld.

15.45 – 16.00 uur Dag afsluiting

Zorgen jullie er met de kinderen voor dat het terrein opgeruimd is en dat je de ‘tips- en tops lijst’ afgeeft bij de spelencommissie?
Met onze tune gaan de kinderen al dansend naar het hoofdpodium voor de dag afsluiting. Na de dag afsluiting gaat iedereen terug naar hun huisje, waar de ouders de kinderen kunnen ophalen.


Programma donderdag

10.30 – 12.00 uur Stratego

Elke groep heeft een stapel kaartjes met allerlei verschillende monsters. De monsters zijn op volgorde van hoog naar laag: Ghosty > Scary > Screamy > Grisley > Crazy > Grumpy > Hairy > Blindy > Spooky.
Maar er is een uitzondering in het spel, namelijk; het watermonster wint van iedereen behalve van Ghosty (die kan namelijk het water niet drinken en wordt dus weggespoeld door het watermonster.)
Probeer samen met je groepje een zo goed mogelijke techniek te bepalen, om zo veel mogelijk kaartjes te winnen. Als je iemand hebt getikt kijken jullie samen naar welk kaartje jullie hebben. Diegene met het hoogste kaartje wint, op de uitzondering na, en krijgt het kaartje van de verliezer. Als je hetzelfde kaartje hebt als diegene die je getikt hebt ruil je het kaartje. Belangrijke spelregel: Ieder kind mag maar met één kaartje in het spel zijn. Dus als je een kaartje van iemand anders hebt gewonnen breng je deze eerst terug naar de leiding, voordat je weer verder gaat met tikken.

12.00 – 12.30 uur Lunchpauze

12.30 – 14.00 uur Dieren in de mix

In het bos verspreidt staan 20 verschillende korte spellen bij elk spel staat een begeleider met een klein spelletje en een deel van een magisch dier. Bij elk spel kunnen de kinderen tegen elkaar strijden, bij winst krijgen ze een deel van een willekeurig magische dieren kaart. De kinderen krijgen een grote magische dieren kaart met daarop verschillende onderdelen van dieren. Er zijn 8 verschillende magische dieren kaarten met daarop 6 delen van het magische dier. Als je meerdere delen van je magische dier hebt ga je naar je leiding toe om deze op je kaart te plakken. Heb je delen die niet op je kaart staan? Probeer het te ruilen met kinderen van je eigen groepje.

14.00 – 14.30 uur Terug lopen naar veld 3

In deze tijd lopen we terug van het Trimbaan bos naar Veld 3.

14.30 – 15.30 uur Wie heeft de sterkste maag?

De knock-out show is de manier om alle leiding te leren kennen. Hoe goed kan de leiding samen werken? Wie is er de snelste en wie is het slimste? Op deze vragen en meer gaan we antwoord krijgen middels de knock-out show. Er zijn twee vakken met daartussen een touw dat, nadat alle kinderen hun favoriet hebben gekozen door de leiding strak wordt getrokken. De leiding neemt het tegen elkaar op in verschillende spellen. Wie is de beste en wie bluft alleen maar. De kinderen krijgen een strookje met 10 punten daarop, elke keer als ze het fout hebben, wordt het strookje korter. Als je het strookje van een kind hebt afgescheurd gaat deze naar het andere vak. De groep, die de meeste punten overhoudt, wint.


Programma vrijdag

10.00 – 12.00 uur Wie de hoed past zet hem op

In het bos staan 12 vossen , die de kinderen moeten vinden. Bij elke vos krijgt een kindje een streepje op zijn kaartje. Een vol kaartje? -> inleveren bij je leiding en krijgt het kind een nieuw kaartje en gaat het bos weer in. We hebben 2 verschillende kaartjes met daarop 6 personen. Deel deze kaartjes willekeurig uit en hebben ze het eerste kaartje vol krijgen ze als ze deze inleveren de andere.

12.00 – 12.30 uur Lunchpauze

12.30 – 13.00 uur Prijs uitreiking

Het is spannend tot op het laatste moment. Wie zal de 1ste plaats behalen tijdens deze week? Het moment is uiteindelijk daar….