PROGRAMMA MAANDAG

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
09.15 – 09.30 uur | Daguitleg voor 1 leiding per groep
09.30 – 10.00 uur | Inschrijven deelnemende kinderen
10.15 – 11.30 uur | Zoek de bouwtekening van de tijdmachine
11.30 – 12.15 uur | Dansje 
12.15 – 12.45 uur | Lunchpauze 
12.45 – 13.30 uur | Hoe laat leven we? 
14.45 – 15.30 uur | Knutselkwartet 
15.30 – 15.45 uur | Terug naar het veld voor de dagafsluiting
15.45 – 16.00 uur | Dagafsluiting

NB: Aangegeven tijden zijn richttijden. De spelencommissie kan hiervan afwijken. Bij de spelencommissie van 4-5 plannen we vaak geen algemene drinkpauze in. We nemen de ranja mee de bossen in tijdens de spellen, zodat de kinderen naar behoefte kunnen drinken. Het is verstandig de bekers van de kinderen mee naar het bos of veld 3 te nemen.

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
Vanaf 09.15 uur is de (hulp)leiding welkom op het Slabroekterrein en is er voor de (hulp)leiding koffie en thee verkrijgbaar bij de staftent.

09.15 – 09.30 uur | Uitleg aan de ‘hoofdleiding’ over het verloop van de dag.
Elke dag wordt 1 leider van elke groep door de spelencommissie aangewezen als ‘hoofdleider’. Deze persoon draagt een hesje als herkenningspunt voor ouders. Deze persoon krijgt elke ochtend uitleg over alle spellen die op die dag gespeeld gaan worden.

09.30 – 10.00 uur | Inschrijven deelnemende kinderen
Dit jaar zijn de groepjes weer ingedeeld en zal de inschrijving dus verlopen zoals vorig jaar, namelijk: De hoofdleider staat bij het eigen hutje en krijgt om exact half 10 de inschrijflijst. Als een kind aanwezig is, wordt bij de juiste dag achter de naam van het kind een ‘X’ gezet. Als ouders nog bijzonderheden te melden hebben, is daar ruimte voor. De groepslijsten lever je vóór de dagopening in bij een spelencommissielid. Snel na de dagopening krijg je deze weer terug. Mochten jullie tot aan de dagopening nog leuke korte spelletjes met de kinderen willen doen, dan staat er voor jullie een ton klaar met spelbeschrijvingen, uitleg en materiaal.

10.00 – 10.15 uur | Dagopening
Als we opgeroepen worden, gaan we met onze eigen opkomsttune naar het podium.

10.15 – 11.30 uur | Zoek de bouwtekening tijdmachine
Er is een puzzel van een tijdmachine. Zie figuur 1. Deze puzzel bestaat uit 8 stukken. Iedere groep krijgt kaartjes met verschillende stukjes van de puzzel. Elke groep heeft een andere kleur en probeert zoveel mogelijk complete puzzels van andere kleuren te maken. De groep met de meeste complete puzzels van 8 verschillende kleuren is de winnaar. Figuur 1 De leiding zit op een vaste plaats in het bos of op een bospad. De kinderen krijgen allemaal een staartje en een willekeurig puzzelstuk van jullie eigen kleur. De kinderen kunnen alleen een puzzelstuk van een ander kind te pakken krijgen als ze het staartje van de ander uit de broek trekken. Als het puzzelstuk afgegeven is, krijgt het kind het staartje terug en gaat naar zijn/ haar leiding om een nieuw puzzelstuk te halen. Het kind dat het puzzelstuk veroverd heeft, brengt het puzzelstuk meteen naar zijn/ haar leiding. Het kind mag maar 1 puzzelstuk veroveren. Als je er 1 veroverd hebt loop dan met het puzzelstuk in de lucht zodat anderen zien dat je niet getikt kunt worden. De spelencommissie loopt rond om de hele puzzels te tellen en het aantal te noteren.

11.30 – 12.15 uur | Dansje
Gedurende ongeveer 45 minuten gaan we met alle kinderen van 4-5 een dansje aanleren en oefenen, zodat we aan het einde van de dag met een geweldig dansje naar het podium kunnen lopen.

12.15 – 12.45 uur | Lunchpauze
Jullie gaan eten bij je eigen terrein. Tijdens deze pauze kan er extra ranja worden gehaald bij de ranjatent. Zorg ervoor dat je genoeg ranja hebt om na de pauze meteen weer door te kunnen gaan naar het volgende spel.

12.45 – 13.30 uur | Hoe laat leven we?
Tijdens dit spel hangen er verschillende “tijden” in het bos. Het is de bedoeling dat je deze gaat zoeken en het antwoord hiervan gaat onthouden. Zodra je dit antwoord weet ga je naar je leiding toe en vertel je het antwoord. LET OP DAT JE DE JUISTE LETTER ONTHOUDT!! Aan het einde van het spel als de spelencommissie het eindsignaal geeft kan de leiding van je groep nog wat extra punten voor jullie verzamelen. Ze mogen de vragen zoeken en van de boom afhalen. Hoe meer vragen er gevonden worden en ingeleverd bij de spelencommissie door je eigen leiding, hoe meer punten je kan verdienen.

13.30 – 15.30 uur | Knutselkwartet
Om ons terrein nog mooier te maken, gaan we verschillende activiteiten doen om dit te kunnen realiseren. Dit is onder andere:

– Versier hutje
Schilderen van het paneel voor je eigen hutje

– Versier horlogeband
Versieren van de horlogeband. Deze band is met tape in vakken verdeeld, iedere groep heeft zo zijn eigen canvas

– Steen-papier-schaar
Op tapijttegels of ringen Er ligt een parcours van 25 tegels, aan beide uiteinde staat een groepje. Van iedere groep begint 1 kind richting het andere groepje te springen. Ergens onderweg komen ze elkaar tegen, hier spelen ze een duel “steen-papier-schaar” de verliezer stapt uit het parcours en de winnaar vervolgt zijn weg richting het andere groepje. Op het moment dat de verliezer het veld uit is start er een nieuw kindje uit het groepje van de verliezer. Er wordt een punt verdiend zodra een kind het andere groepje heeft bereikt. De steen (een vuist met je hand) slaat de schaar kapot De schaar (een platte hand met 2 vingers gespreid) knipt het papier kapot Het papier (een platte hand met de vingers dicht) kan om de steen zodat deze niets meer kan.

– Trefbal
Trefbal spelen we op Veld 2 Gewoon klassiek elkaar af gooien met een bal. Een gevangen bal is een speler terug het veld in. (Variant; de spelers die afgegooid zijn gaan achter een lijn achter de groep van de tegenstander staan en proberen de bal te pakken te krijgen. Zij mogen dan de tegenstanders van daar achter proberen af te gooien om terug te kunnen komen in het speelveld) Ieder spel wordt door 2 groepen tegelijkertijd gespeeld.

Ieder spel duurt ongeveer 30 minuten.

15.30 – 15.45 uur | “Terug in de tijd” (Teruglopen/ verzamelen naar het eigen terrein)
Deze tijd hebben we om terug te gaan naar het veld voor de dagafsluiting.

15.45 – 16.00 uur | Dagafsluiting
Zorgen jullie er met de kinderen voor dat het terrein opgeruimd is en dat je de ‘tips- en tops lijst’ afgeeft bij de spelencommissie? Met onze tune gaan de kinderen al dansend naar het hoofdpodium voor de dagafsluiting. Na de dagafsluiting gaat iedereen terug naar hun hutje, waar de ouders hun kinderen op kunnen halen.


PROGRAMMA DINSDAG

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
09.15 – 09.30 uur | Daguitleg voor 1 leiding per groep
09.30 – 09.45 uur | Inschrijven deelnemende kinderen
09.45 – 10.00 uur | Dagopening
10.00 – 11.30 uur | Stratego 
11.30 – 12.00 uur | Lopen naar veld 3
12.00 – 13.15 uur | Lunchpauze + hutten bouwen 
13.15 – 15.30 uur | Spellenmix 
15.30 – 15.45 uur | Teruglopen naar hoofdveld
15.45 – 16.00 uur | Dagafsluiting

NB: Aangegeven tijden zijn richttijden. De spelencommissie kan hiervan afwijken. Bij de spelencommissie van 4-5 plannen we vaak geen algemene drinkpauze in. We nemen de ranja mee de bossen in tijdens de spellen, zodat de kinderen naar behoefte kunnen drinken. Het is verstandig de bekers van de kinderen mee naar het bos of veld 3 te nemen.

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
Vanaf 09.15 uur is de (hulp)leiding welkom op het Slabroekterrein en is er voor de (hulp)leiding koffie en thee verkrijgbaar bij de staftent.

09.15 – 09.30 uur | Uitleg aan de ‘hoofdleiding’ over het verloop van de dag
Elke dag wordt 1 leider van elke groep door de spelencommissie aangewezen als ‘hoofdleider’. Deze persoon draagt een hesje als herkenningspunt voor ouders. Deze persoon krijgt elke ochtend uitleg over alle spellen die op die dag gespeeld gaan worden.

09.30 – 09.45 uur | Inschrijven deelnemende kinderen
Dit jaar zijn de groepjes weer ingedeeld en zal de inschrijving dus verlopen zoals vorig jaar, namelijk: De hoofdleider staat bij het eigen hutje en krijgt om exact half 10 de inschrijflijst. Als een kind aanwezig is, wordt bij de juiste dag achter de naam van het kind een ‘X’ gezet. Als ouders nog bijzonderheden te melden hebben, is daar ruimte voor. De groepslijsten lever je vóór de dagopening in bij een spelencommissielid. Snel na de dagopening krijg je deze weer terug. Mochten jullie tot aan de dagopening nog leuke korte spelletjes met de kinderen willen doen, dan staat er voor jullie een ton klaar met spelbeschrijvingen, uitleg en materiaal.

09.45 – 10.00 uur | Dagopening
Als we opgeroepen worden, gaan we met een eigen opkomsttune naar het podium.

10.00 – 11.30 uur | Rooksignalen, de brief, What’s app
Iedere groep krijgt een gelijke stapel met kaartjes waarop een afbeelding staat van rooksignalen, een brief en what’s app in hun eigen kleur. Ieder kind krijgt een willekeurig kaartje van de leiding en gaat het bos is. De kinderen rennen met hun kaartje door het bos en tikken een ander kind. De kaartjes worden onderling vergeleken. Het kind dat verliest geeft het eigen kaartje aan het andere kind. De winnaar brengt het gewonnen kaartje meteen naar de leiding, de verliezer gaat een nieuw kaartje halen bij de leiding. Bij gelijke kaartjes wordt er geruild en gaan de kinderen naar de leiding om het kaartje in te leveren. Heb je een kaartje veroverd loop dan met 2 kaartjes in de lucht terug naar je leiding dan kan je ook niet getikt worden.

– De rooksignalen zijn niet meer van deze tijd, maar is wel sneller zichtbaar dus verslaat de brief (die wordt pas na een aantal dagenbezorgd). Rooksignalen winnen van de brief en verliezen van What’s app.

– De brief is een verrassing als deze op je deurmat valt… veel persoonlijker dan het krijgen van een berichtje via what’s app. De brief wint van what’s app en verliest van rooksignalen.

– What’s app is helemaal hot, heter dan het kampvuur. What’s app wint van het kampvuur en verliest van brief.

11.30 – 12.00 uur | Lopen naar Veld 3
We lopen met zijn allen samen naar veld 3 toe en nemen 3 kannetjes ranja mee.

12.00 – 13.15 uur | Lunchpauze/hutten bouwen
Jullie gaan eten op veld 3. Tijdens deze pauze kan er extra ranja worden gehaald bij de ranja tent. Ben je klaar met eten mag je natuurlijk verder bouwen aan je hut.

13.15 – 15.30 uur | Spellenmix
Door het bos verspreid, staan 20 verschillende korte spellen. Bij elk spel staat een begeleider met een klein spelletje en kaartjes met materialen welke bij jouw kaartje passen. Bij elk spel kunnen de kinderen tegen elkaar strijden, bij winst krijgen ze een willekeurig stuk gereedschap of materiaal. De kinderen krijgen een beroepenkaart. Er zijn 4 verschillende beroepenkaarten met daarop 6 gereedschappen of materialen welke bij de beroepen horen. Als je meerdere gereedschappen of materialen hebt, ga je naar je leiding toe om deze op je kaart te plakken. Heb je gereedschappen of materialen die niet op je kaart staan? Probeer het kaartje dan te ruilen met kinderen die in het bos rennen.

De volgende beroepen zijn er:
* Timmerman
– Hamer
– Zaag
– Rolmaat
– Boormachine
– Duimstok
– Hout

* Elektricien
– IJzerzaag
– Spanningzoeker
– Stopcontact
– Soldeerbout
– Schuurmachine
– Schroevendraaier

* Loodgieter
– Waterpomptang
– Afvoerputje
– Pvc buis
– Ontstopper
– Ontstoppingsmiddel
– Waterpas

* Uitvinder
– Gradenboog
– Idee (lamp)
– Papier
– Calculator
– Potlood
– Bril

15.30 – 15.45 uur | Teruglopen naar het hoofdveld
Vanuit veld 3 lopen we in een lange slinger terug naar het hoofdveld.

15.45 – 16.00 uur | Dagafsluiting
Zorgen jullie er met de kinderen voor dat het terrein opgeruimd is en dat je de ‘tips- en tops lijst’ afgeeft bij de spelencommissie? Met onze tune gaan de kinderen al dansend naar het hoofdpodium voor de dagafsluiting. Na de dagafsluiting gaat iedereen terug naar hun hutje, waar de ouders hun kinderen kunnen ophalen.


PROGRAMMA WOENSDAG

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
09.15 – 09.30 uur | Leiding uitleg geven punten telling
09.30 – 09.45 uur | Inschrijven deelnemende kinderen
09.45 – 10.00 uur | Dagopening
10.00 – 11.00 uur | 1e ronde Waterspelen (3 spellen)
11.00 – 11.15 uur | Drinkpauze
11.15 – 12.15 uur | 2e ronde Waterspelen (3 spellen)
12.15 – 12.45 uur | Lunchen
12.45 – 13.45 uur | 3e ronde waterspelen (3 spellen)
13.45 – 14.00 uur | Drinkpauze
14.00 – 15.00 uur | 4e ronde waterspelen (3 spellen)
15.15 – 16.00 uur | IJsje, schuimbad en omkleden 

NB: Aangegeven tijden zijn richttijden. Er is een spelschema en er wordt centraal gewisseld.

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
Vanaf 09.00 uur is het Slabroekterrein open en vanaf 09.15 uur is er voor de leiding koffie en thee verkrijgbaar bij de staftent. Zorg dat je op tijd bent, want ook dat levert de groep punten op.

09.30 – 09.45 uur | Inschrijven en omkleden deelnemende kinderen
Dit jaar zijn de groepjes weer ingedeeld en zal de inschrijving dus verlopen zoals vorig jaar, namelijk: De hoofdleider staat bij het eigen hutje en krijgt om exact half 10 de inschrijflijst. Als een kind aanwezig is, wordt bij de juiste dag achter de naam van het kind een ‘X’ gezet. Als ouders nog bijzonderheden te melden hebben, is daar ruimte voor. De groepslijsten lever je vóór de dagopening in bij een spelencommissielid. Snel na de dagopening krijg je deze weer terug.

09.45 – 10.00 uur | Dagopening
Als we opgeroepen worden, gaan we met onze eigen opkomsttune naar het podium.

10.00 – 11.00 uur | 1e ronde Waterspelen
Iedere groep krijgt een mapje mee met daarin een spelschema, de uitleg van de waterspelen en een plattegrond waar alle spelen te vinden zijn. Ook krijgt elke groep een tas of vuilniszak waarin alle handdoeken e.d. verzameld kunnen worden. Door middel van een centraal signaal wordt er gewisseld. Loop dan snel naar het volgende spel, zodat je meteen kan starten met het spel, als er twee groepen aanwezig zijn. Let goed op dat de kinderen alles meenemen, als je naar een nieuw spel verhuist. De uitleg van de spellen krijg je op de dag zelf. In totaal zijn er 12 waterspelen verspreid over het terrein. Al deze spelletjes zijn te herkennen aan het nummer dat bij het spel staat. Bij het spel staat iemand die het spel uit zal leggen en kan een eventuele uitslag van de spelen noteren in de laatste kolom van het spelschema dat elke groep heeft. Aan de hand van het roulatieschema, dat ook in het mapje zit, ga je in een bepaalde volgorde de waterspelletjes af. Het schema is zo gemaakt dat je telkens tegen een andere groep speelt. Let op: een spel gewonnen is 2 punten, verloren is 0 punten en een gelijkspel is 1 punt.

11.00 – 11.15 uur | Drinkpauze
We drinken bij onze eigen hutjes. Op ons eigen terrein wordt centraal de ranja neergezet. Eén leider van elke groep haalt daar 2 kannetjes ranja. We schenken op een plaats, die iets van het groepje af ligt om minder last te krijgen van ongedierte. Na afloop worden de kannetjes daar teruggebracht.

11.15 – 12.15 uur | 2e ronde waterspelen
We gaan beginnen met het vervolg van de Waterspelen. Zorg dat je groep weer op tijd klaar is om naar het volgende spel te gaan.

12.15 – 12.45 uur | Lunchpauze
We eten lekker bij onze eigen hutjes. Op ons eigen terrein wordt centraal de ranja neergezet. Eén leider van elke groep haalt daar 2 kannetjes ranja. We schenken op een plaats, die iets van het groepje af ligt om minder last te krijgen van ongedierte. Na afloop worden de kannetjes op deze centrale plek teruggebracht.

12.45 – 13.45 uur | 3e ronde Waterspelen
We gaan beginnen met het vervolg van de Waterspelen. Zorg dat je groep weer op tijd gereed is om naar het volgende spel te gaan.

13.45 – 14.00 uur | Drinkpauze
We drinken weer bij onze eigen huisjes Op ons eigen terrein wordt centraal de ranja neergezet. Eén leider van elke groep haalt daar weer 2 kannetjes ranja. We schenken op een plaats, die iets van het groepje af ligt om minder last te krijgen van ongedierte. Na afloop worden de kannetjes weer op deze centrale plek terug gebracht.

14.00 – 15.00 uur | 4e ronde waterspelen
We gaan beginnen met het vervolg van de Waterspelen. Zorg dat je groep weer op tijd gereed is om naar het volgende spel te gaan.

15.15 – 16.00 uur | IJsje, schuimbad en omkleden
De brandweer zorgt ook dit jaar weer voor een schuimbad. Allereerst gaat groep 1-2-3 in het schuim, daarna groep 4-5, en daarna groep 6-7-8. Precieze tijden zijn moeilijk aan te geven. Volg de instructies van de organisatie op. De groepen die moeten wachten, worden beziggehouden en zullen een verkoelende traktatie krijgen. Vandaag is er geen dagafsluiting. Als de kinderen omgekleed zijn en hun ouders er zijn, mogen ze naar huis. Zorgen jullie dat iedereen de eigen spulletjes meeneemt, het terrein netjes wordt achtergelaten en je de ingevulde ‘tips-en-tops’-lijst afgeeft bij de spelencommissie?

NB. Als er voorwerpen gedurende de dag gevonden worden, zullen deze bij de uitgang tentoon gespreid worden. Wijs kinderen en ouders daar op. Niet opgehaalde spullen zullen er de volgende dag ook liggen.


PROGRAMMA DONDERDAG

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
09.15 – 09.30 uur | Dag uitleg voor 1 leiding per groep
09.30 – 09.45 uur | Inschrijven deelnemende kinderen
09.45 – 10.00 uur | Dagopening
10.00 – 10.30 uur | Lopen naar het Trimbaanbos
10.30 – 12.00 uur | Stratego (klassiek) 
12.00 – 12.30 uur | Lunchpauze bij het bankje 
12.30 – 14.00 uur | Knock-out show op het pad bij Trimbaanbos
14.00 – 14.30 uur | Terug wandelen naar eigen terrein
14.30 – 15.30 uur | Spellen carrousel eigen terrein incl. traktatie
15.45 – 16.00 uur | Dag afsluiting

NB: Aangegeven tijden zijn richttijden. De spelencommissie kan hiervan afwijken. Bij de spelencommissie van 4-5 plannen we vaak geen algemene drinkpauze in. We nemen de ranja mee de bossen in tijdens de spellen, zodat de kinderen naar behoefte kunnen drinken. Het is verstandig de bekers van de kinderen mee naar het bos of veld 3 te nemen.

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
Vanaf 09.15 uur is de (hulp)leiding welkom op het Slabroekterrein en is er voor de (hulp)leiding koffie en thee verkrijgbaar bij de staftent.

09.15 – 09.30 uur | Uitleg aan de ‘hoofdleiding’ over het verloop van de dag
Elke dag wordt 1 leider van elke groep door de spelencommissie aangewezen als ‘hoofdleider’. Deze persoon draagt een hesje als herkenningspunt voor ouders. Deze persoon krijgt elke ochtend uitleg over alle spellen die op die dag gespeeld gaan worden.

09.30 – 09.45 uur | Inschrijven deelnemende kinderen
Dit jaar zijn de groepjes weer ingedeeld en zal de inschrijving dus verlopen zoals vorig jaar, namelijk: De hoofdleider staat bij het eigen hutje en krijgt om exact half 10 de inschrijflijst. Als een kind aanwezig is, wordt bij de juiste dag achter de naam van het kind een ‘X’ gezet. Als ouders nog bijzonderheden te melden hebben, is daar ruimte voor. De groepslijsten lever je vóór de dagopening in bij een spelencommissielid. Snel na de dagopening krijg je deze weer terug. Mochten jullie tot aan de dagopening nog leuke korte spelletjes met de kinderen willen doen, dan staat er voor jullie een ton klaar met spelbeschrijvingen, uitleg en materiaal.

09.45 – 10.00 uur | Dagopening
Als we opgeroepen worden, gaan we met een eigen opkomsttune naar het podium.

10.00 – 10.30 uur | Lopen naar het Trimbaanbos
Neem 3 kannetjes ranja mee en loop nog even langs de wc.

10.30 – 12.00 uur | “Strijd der professoren”
Elke groep heeft een stapel kaartjes met allerlei verschillende professoren. De professoren op volgorde van hoog naar laag: J. Oker, H. Tsjie, Dr Anders, T. Wijfels, GE. Flipt, R. Akker, A. Buis, Arie Lext, Olaf Bek, A de Laar, K. Lungel, Ed ter Bak.

Er is een uitzondering in het spel, namelijk; Professor J. Oker wint van iedereen behalve van Ed ter Bak (die kan namelijk heel vervelende uitvindingen maken en zo iedereen het leven zuur maken).

Probeer samen met je groepje een zo goed mogelijke techniek te bepalen. Het doel is om zo veel mogelijk kaartjes te winnen. Als je iemand hebt getikt, kijken jullie samen naar welk kaartje jullie hebben. Het getal wordt vergeleken. Diegene met het hoogste kaartje wint en krijgt het kaartje van de verliezer, op de uitzondering na. Als je hetzelfde getal hebt als diegene die je getikt hebt, ruil je het kaartje.

Belangrijke spelregel: Ieder kind mag maar met één kaartje in het spel zijn. Dus als je een kaartje van iemand anders hebt gewonnen breng je deze eerst terug naar de leiding, voordat je weer verder gaat met tikken. Op de paden of binnen 10 meter bij je groepsleiding mag er niet getikt worden.

12.00 – 12.30 uur | Lunchpauze

12.30 – 14.00 uur | Knock-out show
Na bijna een week met de leiding te zijn opgetrokken hopen we dat de kinderen de leiding wat beter kent. De spelencommissie roept steeds 2 leiding naar voren en deze gaan tegen elkaar strijden. De kinderen hebben een strookje met daarop 10 punten. Net voor de strijd kunnen de kinderen kiezen voor welke leiding ze gaan. De kinderen gaan aan die kant van het touw zitten. Als de strijd is gestreden gaat de verliezende kant onder het touw door waar de andere leiding staat en scheurt 1 punt van hun strookje af.. (te beginnen bij nr 10)

14.00 – 14.30 uur | Teruglopen naar veld 3
In deze tijd lopen we terug van het Trimbaan bos naar Veld 3.

14.30 – 15.30 uur | Spellencarrousel
– Pannenkoek + drinken (Plaspauze)

– Parachutespel (midden op het veld)
Op het veld ligt een grote parachute met daaronder verschillende attributen. We spelen dit spel 1 tegen 1. De spelencommissie roept het voorwerp wat ze willen hebben en aan de kinderen om deze op gevoel onder de parachute uit te halen

– Tegels of ringen doorgeven om zo van A naar B te komen
Voor dit spel liggen er 2 rijen met tegels. Ieder groepje gaat met hun eigen groepje op 1 rij tegels staan. Op elke tegel 1 kind. Het allerlaatste kind mag dan 1 tegel in de hand houden. Bij het startschot geef je de tegel naar voren door. Het kind vooraan in de rij legt de tegel voor zich neer en springt op de tegel. Nu kan ieder kind een tegel opschuiven en komt de laatste tegel weer vrij. Bij dit spel is het handig als er een leiding aan het einde en 1 bij het begin staat.. De groep die als eerst met de laatste tegel voorbij de pion is heeft gewonnen.

– Vlag veroveren
Elke speler krijgt een lintje, een leven. De groepen hebben een verschillende kleur lint. De opdracht voor deze groepen luidt: verover de vlag van een andere groep. Iedere groep heeft op zijn speelveld een vrijplaats waar de vlag wordt verdedigd. De afmetingen van deze vrijplaats zijn van tevoren door de leiding vastgesteld. Ook wordt door de leiding de plaats van de vlag gecontroleerd. Je kunt er levens proberen te veroveren. Zo’n leven is een lintje die door alle spelers dwars over de borst gedragen wordt. Als een speler zijn leven kwijt is moet hij eerst naar de spelleider om een nieuw leven te halen. Vervolgens mag deze speler weer meespelen. Het spel is afgelopen als de vlag van de tegenstander is geroofd en naar het eigen gebied is meegenomen.

15.30 – 15.45 uur | Opruimen
Alles snel opruimen en klaar maken voor de dagafsluiting

15.45 – 16.00 uur | Dagafsluiting
Zorgen jullie er met de kinderen voor dat het terrein opgeruimd is en dat je de ‘tips- en tops lijst’ afgeeft bij de spelencommissie? Met onze tune gaan de kinderen al dansend naar het hoofdpodium voor de dagafsluiting. Na de dagafsluiting gaat iedereen terug naar hun hutje, waar de ouders hun kinderen kunnen ophalen.


PROGRAMMA VRIJDAG

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
09.15 – 09.30 uur | Dag uitleg voor 1 leiding per groep
09.30 – 09.45 uur | Inschrijven deelnemende kinderen
09.45 – 10.00 uur | Dagopening
10.00 – 12.00 uur | Vossen(vlammen)jacht 
12.00 – 12.30 uur | Lunchpauze 
12.30 – 13.00 uur | Prijsuitreiking
13:00 – 14.00 uur | Dagafsluiting

NB: Aangegeven tijden zijn richttijden. De spelencommissie kan hiervan afwijken. Bij de spelencommissie van 4-5 plannen we vaak geen algemene drinkpauze in. We nemen de ranja mee de bossen in tijdens de spellen, zodat de kinderen naar behoefte kunnen drinken. Het is verstandig de bekers van de kinderen mee naar het bos of veld 3 te nemen.

09.00 – 09.15 uur | Leiding aanwezig
Vanaf 09.15 uur is de (hulp)leiding welkom op het Slabroekterrein en is er voor de (hulp)leiding koffie en thee verkrijgbaar bij de staftent.

09.15 – 09.30 uur | Uitleg aan de ‘hoofdleiding’ over het verloop van de dag
Elke dag wordt 1 leider van elke groep door de spelencommissie aangewezen als ‘hoofdleider’. Deze persoon draagt een hesje als herkenningspunt voor ouders. Deze persoon krijgt elke ochtend uitleg over alle spellen die op die dag gespeeld gaan worden.

09.30 – 09.45 uur | Inschrijven deelnemende kinderen
Dit jaar zijn de groepjes weer ingedeeld en zal de inschrijving dus verlopen zoals vorig jaar, namelijk: De hoofdleider staat bij het eigen hutje en krijgt om exact half 10 de inschrijflijst. Als een kind aanwezig is, wordt bij de juiste dag achter de naam van het kind een ‘X’ gezet. Als ouders nog bijzonderheden te melden hebben, is daar ruimte voor. De groepslijsten lever je vóór de dagopening in bij een spelencommissielid. Snel na de dagopening krijg je deze weer terug. Mochten jullie tot aan de dagopening nog leuke korte spelletjes met de kinderen willen doen, dan staat er voor jullie een ton klaar met spelbeschrijvingen, uitleg en materiaal.

09.45 – 10.00 uur | Dagopening
Als we opgeroepen worden, gaan we met een eigen opkomsttune naar het podium.

10.15 – 12.00 uur | ‘Tijd voor taart’
In het bos staan 12 (onderdelen van) kaarsen, die de kinderen moeten vinden. Bij elke (onderdeel van een) kaars wordt de vlam op het kaartje getekend. Kijk goed naar de kleur van het kaarsje want die vlam moet je ook vinden. Een vol kaartje lever je in bij je leiding, krijg je een nieuw kaartje en gaat het bos weer in. We hebben 2 verschillende kaartjes met daarop 6 vlammen. Aanwijzing: Deel deze kaartjes willekeurig uit en hebben de kinderen het eerste kaartje vol, dan krijgen ze als ze deze inleveren, de andere.

12.00 – 12.30 uur | Lunchpauze

12.30 – 13.00 uur | Prijsuitreiking
Het is spannend tot op het laatste moment. Wie zal de 1ste plaats behalen tijdens deze week? Het moment is eindelijk daar….

13:00 – 14.00 uur | Dagafsluiting
Als we worden opgeroepen, gaan we met onze eigen tune en dansje naar het podium toe en wordt de dag afgesloten. Na de afsluiting gaan alle kinderen terug naar hun hutje, waar ze wachten op hun ouders.